مسائل با آزاداندیشی و نشاط علمی حل می‌شود
مسائل با آزاداندیشی و نشاط علمی حل می‌شود
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم حمایت جدی از تضارب آراء گفت: در آزاداندیشی و نشاط علمی مسائل حل می شود. دستگاه های حاکمیتی نیز باید از نوآوری های علمی حمایت کنند و این حمایت با سخن امکانپذیر نیست بلکه باید واقعی باشد.

به گزارش ناب خبر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در آیین گشایش پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی افزود: بی تردید علم و دانش یکی از مولفه های اساسی برای اقتدار جامعه است. لاکن مهم آن است که این دانش چگونه مدیریت شود و جهت علم چگونه تنظیم شود.
وی ادامه داد: اگر جهت علم در جهت قدرت و ثروت بدون معنویت، اخلاق و عدالت باشد، طبیعتاً نتیجه آن دانش کلاهک های هسته ای، تولید مواد مخدر صنعتی، ظلم و ستم به ملت ها، ساختن ابزار برای استعمار انسان و از بین بردن حقوق انسان ها است.
رئیسی اضافه کرد: علم تجربه شده در جهان که امروز شاهد آن هستیم، ساختن ابزاری برای از بین بردن انسان و حقوق انسان است و جامعه بشری از این دانش در رنج است.
رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: علم و دانش در مغرب زمین بدون معنویت و اخلاق به بن بست رسیده است و همه به فکر هستند تا چگونه از این علم ابزاری برای مصون سازی انسان معاصر و نسل جوان بسازند.
رئیسی گفت: مهم است که مدیریت علم در دست استعمارگران و استثمارگران یا در دست انسان‌های عالم دارای تزکیه نفس باشد.
وی با بیان اینکه نظام ما مبتنی بر فقه است، افزود: تفاوت زمان ما با شیخ انصاری صاحب مکاسب، مرحوم محقق و دیگران در این است که فقه باید حکومت کند و تمام زوایای جامعه مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی باشد.
رئیسی اظهار داشت: اگر نظام مبتنی بر دین باشد، باید مغزافزار و نرم‌افزار آن نیز مبتنی بر علوم انسانی اسلامی باشد زیرا مطلقا علوم انسانی سکولار نمی‌تواند مغزافزار جامعه باشد.
رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: این موضوع به این معنی نیست که علوم انسانی غربی غیرقابل بحث، تحقیق و بررسی است بلکه قابل نقد هم هست؛ نباید علوم انسانی غرب به یک تابوی غیرقابل نقد تبدیل شود.
وی اظهار داشت: در این رابطه اگر می گوییم علوم انسانی اسلامی معنای آن این نیست که برای نقد محدودیت دارد بلکه قابل بررسی، پژوهش و نقد از سوی اندیشمندان است.
رئیسی افزود: کار حوزه و دانشگاه پژوهش آزاداندیشی است و روحیه نقد و نقادی داشتن رسم بزرگان سلف، اساتید بزرگ و صاحبان مکتب است همواره در درس ها، نقدها و کتاب های خود به این رویه بودند و نباید هیچگونه وحشتی داشت البته باید میان تخریب و نقد عالمانه تفاوت قائل شد.
وی ادامه داد: تخریبی که از موضع سیاسی باشد، پسندیده نیست و فضا را از فضای علمی خارج می کند حال آنکه نقد عالمانه در جهت پیشرفت و ارتقای جامعه حتما بسیار موثر است.
رئیسی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه قرن، قرن اسلام است، گفت: این سخن پرمغز است و اندیشمندان حوزه و دانشگاه باید به تبیین آن بپردازند و در این خصوص کار و تلاش کنند و نگاه آسیب شناسی نسبت به نرم افزار و مغزافزار ایجاد شود.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به علوم انسانی اسلامی، اضافه کرد: در متن نیازهای جامعه و اجراییات کارگزاران نظام و همه امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی این علوم می تواند نرم افزار و مغزافزار باشد.
رئیس دستگاه قضا خطاب به اندیشمندان صاحب نظر و صاحب بصر علوم انسانی اسلامی گفت: این فرهیختگان نگاه آسیب شناسانه به مسائل داشته باشند؛ اقدامات بسیاری انجام شده است و اقدامات بسیار دیگری هم باید انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از علوم و مسائل پیشرفت کرده ایم اما چرا در علوم انسانی اسلامی مباحث و سوالات جدی همچنان مطرح است و دانشگاه و حوزه باید در مورد این موارد بسیار کار کنند.
رئیسی با تاکید بر ضرورت بازنگری در اقدامات انجام شده در حوزه علوم انسانی اسلامی افزود: در رفع آسیب ها و مشکلات بهترین و برترین آسیب شناسی از سوی دانشگاه ها و حوزه ها قابل انجام است و طرح اندیشه نو، نوآوری و خلاقیت جسارت می طلبد البته باید این سخنان مبانی محکم فکری داشته باشد.
وی اظهار داشت: اندیشمندان و فرهیختگان باید برای بررسی وضعیت علوم انسانی اسلامی به چند نکته توجه داشته باشند؛ اولین مسأله بازنگری متون آموزشی است و مسأله بعدی، حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران حوزه علوم انسانی اسلامی است؛ همانگونه که در حوزه های دیگر سرمایه گذاری هایی انجام و نتیجه آنها را هم دیده شده است، در این حوزه هم باید سرمایه گذاری هایی انجام شود تا شاهد آثار و نتایج آن باشیم.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به پیچیدگی های علوم انسانی در مقایسه با دیگر علوم افزود: پیچیدگی های علوم انسانی ایجاب می کند که افراد برخوردار از هوش سرشار در این حیطه وارد شوند و با کار علمی این مسائل را حل کنند.
وی اضافه کرد: لازم است ریل گذاری هایی نو برای علوم انسانی اسلامی از نوع مدارسی که امروز در قم فعالیت دارند یا برخی مجموعه های دانشگاهی تاسیس شده اند و به عنوان مجموعه های تخصصی فعالیت دارند.
رئیس قوه قضائیه با تاکید بر پیوند جامعه اسلامی با علوم انسانی خطاب به اندیشمندان علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: اندیشمندان و فرهیختگان علوم انسانی اسلامی باید سه کار عمده انجام دهند؛ اولین اقدام مسأله یابی و تنظیم نظام مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود، اقدام بعدی اولویت بندی مسائل برای ارائه راهکارهای علمی است.
وی درباره اولویت بندی در بعد حقوقی گفت: در مسائل حقوقی امروز هزاران موضوع مورد سوال قضات است و باید مبتنی بر نظر اندیشمندان حل شود.
رئیسی افزود: باید حتما علوم انسانی اسلامی نسبت به مسأله عدالت، مبارزه با فساد، پیشگیری از وقوع جرم، کاهش ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بررسی های لازم را انجام دهد و علم و دانش به کمک اجرا بیاید.
وی با تاکید بر لزوم مبارزه با فساد اظهار داشت: باید بررسی شود که چه کنیم انگیزه و اندیشه جرم به وجود نیاید؛ انگیزه جرم از عدم تربیت درست ناشی می شود.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اهمیت اجرای عدالت در جامعه گفت: پیوند حقوق و جامعه شناسی بسیار مهم است و مرحوم محقق مطرح کرده اند که یکی از شرایط قاضی و قضاوت عادلانه این است که قاضی بلد باشد و به بیانی دیگر قاضی باید جامعه شناس باشد زیرا تا قاضی نشناسد، نمی تواند حکم کند و افراد مختلف در ارتکاب جرم متفاوت هستند.

رئیسی اظهار داشت: پیوند میان روانشناسی و حقوق، سیاست و حقوق، اخلاق و حقوق باید بررسی شود و حل این مسائل بر عهده دانشگاه، حوزه ها و کنگره های علمی است تا مباحث را کاربردی بررسی کنند.
وی با اشاره به موضوع های پایان نامه های دانشگاهی گفت: نوع مسائل مطروحه در پایان‌نامه‌ها و تحقیقات غیربومی است و باید بومی شود تا تنگناها و مشکلات جامعه خودمان را رفع کند همچنین در مساله‌یابی و راهکارها نباید تقلید کنیم.
رئیس قوه قضائیه افزود: در راهکارها باید مبتنی بر اندیشه و فکر اسلامی عمل شود و علوم انسانی اسلامی به عنوان مغزافزار نظام اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر ارتباط جدی بین نظام برنامه‌ریزی و علوم انسانی اسلامی گفت: نمی شود برنامه‌ریزان کار خودشان را کنند و دانشگاه‌ها کار خود را انجام دهند، باید ارتباط بین آنها وجود داشته باشد بلکه باید مسئولان مسائل را عرضه کنند و محافل دانشگاهی و علمی چاره اندیشی کنند در حالی که امروز این رابطه وجود ندارد و نه مسئولان مسأله ارائه می کنند و نه حرکت های علمی مسأله محور است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به گام دوم انقلاب افزود: یکی از محورهای گام دوم انقلاب علم و فناوری است و یکی از موضوعاتی که باید در گام دوم مورد تحول قرار گیرد، علم و فناوری است.
رئیسی با اشاره به تحقق عدالت به عنوان محور دیگر گام دوم انقلاب اظهار داشت: ما توسعه را در پرتو عدالت تعریف می‌کنیم و باید در حوزه علوم انسانی اسلامی، عدالت با نگاه کاربردی مورد توجه قرار گیرد و می تواند در حوزه های مختلف برای مدیران و دست اندرکاران دارای آثار و برکات باشد.
رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: معتقدیم قضات و دست‌اندرکاران ما اگر از علم جدا شوند مشکلات جدی ایجاد می‌شود و نباید از علم و بهنگام شدن علم جدا شوند.
وی اظهار داشت: همچنین باید ارتباط معناداری میان همه بخش‌های اجرایی در نظام با حوزه علوم انسانی اسلامی تعریف کنند و از سوی فرهیختگان و اندیشمندان علوم انسانی اسلامی نیز این ارتباط تعریف شود زیرا ارتباط برنامه‌ریزی و اجرا ضروری و قطعی است.

  • نویسنده : ناب خبر
  • منبع خبر : ایرنا